A leggyakoribb sportsérülések

Egy vagy több sportágban való részvétel létfontosságú része az egészséges, aktív életmódnak – jót tesz a szívnek, a légzésnek, az izomerő építésének és fenntartásának. Az emberek rosszul mozognak,  megbotlanak és elesnek, hirtelen érintkeznek a talajjal és egymással, és ennek következtében gyakran előfordulnak sportsérülések.

Ennek ellenére a sérülésveszély nyilvánvalóan nem szabad, hogy visszatartson a sportolástól, de ha tisztában van a leggyakoribb sportsérülésekkel, lépéseket tehet azok megelőzésére, vagy legalábbis csökkentheti a sérülés kockázatát.

A nyolc leggyakoribb sérülés és a lehetséges megelőző intézkedések, amelyeket megtehet:

  1. Húzódások

A húzódások messze a leggyakoribbak a sporttal kapcsolatos sérülések közül, azért, mert annyi izmot és inat használunk, amikor sportolunk vagy játszunk. Ezek a mozgó részek mind hajlamosak arra, hogy a kelleténél jobban megnyúljanak, vagy olyan módon mozogjanak, ahogyan nem kellene, így szakadás, sérülés és fájdalom keletkezik bennük. A gyakori izomhúzódások közé tartozik a combhajlító izmok, az ágyékizmok és a négyfejű combizmok húzódása. A legtöbb húzódás kisebb mértékű, és pihenéssel természetes módon gyógyul. Az izom- és ínhúzódások kockázatának csökkentésére a legjobb módszer a bemelegítés és a nyújtás, mielőtt megerőltető tevékenységet végeznénk.

  1. Rándulások

A rándulás az ínszalagok számára az, ami a húzódás az izmok számára. A szalagok azok a szövetek, amelyek a csontot a csonthoz kötik. Amikor ezek a szalagok rossz irányba fordulnak, meghúzódhatnak vagy elszakadhatnak. A bokaficam talán a leggyakoribb ficam a sportolók körében, amelyet szorosan követ a térd-, csukló- és könyökrándulás. A rándulások fájdalmasak lehetnek, hosszabb ideig tart a gyógyulásuk, mint a húzódásoké, és néha immobilizálást igényelnek a további sérülések elleni védelem érdekében. Az edzés előtti nyújtások és bemelegítések segíthetnek a ficamok elkerülésében, valamint a helyes technika gyakorlása az adott sportágban. A rándulások gyakran gyengítik a szalagot, és hajlamosak a jövőbeli rándulásokra, ezért ha például a térdét vagy a bokáját korábban már megrándította, jó ötlet, ha játék közben merevítővel támasztja meg az adott ízületet.

  1. Térdsérülések

A térd nagyon bonyolult ízület, és a legtöbb sporttevékenység során sok ütést és kopást szenved el. Az elülső keresztszalag (ACL) szakadása meglehetősen gyakori, akárcsak a porcszakadás, a ficam és a törés. A térdsérülések fájdalmasak és legyengítőek lehetnek, és néha műtétet igényelnek a korrekcióhoz. A bemelegítés, a nyújtások és a helyes testtartás csökkenthetik a térdsérülések kockázatát, valamint a megfelelő párnázás és merevítés.

  1. Törések

Az ütközések és a kontaktsportok gyakran vezetnek csonttörésekhez (főként a karok, lábak és lábfejek esetében), amelyek mind fájdalmasak lehetnek, gyógyulásukhoz hetekig tartó mozgásképtelenségre van szükség, és néha műtétet is igényelhet a korrekciójuk. A törések a legtöbb megerőltető- és kontaktsport velejáró kockázata, de ez csökkenthető a megfelelő párnázás viselésével, bemelegítéssel, az izmok erősen és rugalmasan tartása érdekében végzett edzéssel, a helyes technika gyakorlásával. Emellett ne “játssza át a fájdalmat”, mivel néha a fájdalom egy húzódás vagy rándulás jele, amely kezeletlenül hagyva a csontot törésveszélyessé teheti.

  1. Teniszkönyök

Nem kell teniszezni ahhoz, hogy teniszkönyököt kapjunk (a golf is gyakori bűnös). A teniszkönyök a számos “ismétlődési sérülés” egyike – a könyökben lévő szalagok túlterhelése a túlzott igénybevétel és az ismétlődő tevékenység miatt. A legjobb módja az elkerülésének, ha tempót tartunk. Tartson szüneteket, végezzen más tevékenységeket, és mindig melegítsen be és nyújtson a játék előtt.

  1. Lábszárcsontgyulladás

A lábak és a lábszárak túlmozgásával, valamint a megfelelő alátámasztás hiányával függ össze. Ez a lábfej boltozatában lévő ín gyulladása, amely minden lépésnél éles fájdalmat okoz. A sípcsontrándulás az alsó lábszár izmainak gyulladását írja le, amelyet a futás, a kitérés vagy a gyors megállások és elindulások ismételt megterhelése és nagy ütközések okoznak. Mindkettő gyakori a futóknál, kocogóknál, futball- és kosárlabdázóknál. A megfelelő nyújtások és az időnkénti pihenés a két legjobb megelőzés

  1. Hát sérülések/hátfájás

A háta és a gerincoszlopa szinte minden sporttevékenység során valamilyen szintű megterhelésnek van kitéve. Idővel ez a stressz gyulladássá halmozódhat a csigolyák és a hátizmok körül, ami néha a porckorongok sérülését, és gyakran felső vagy alsó hátfájást okoz. Néha egy hirtelen rázkódás is okozhat akut hátsérülést. A hát kezelése az állapottól függően széles skálán mozog, a pihenéstől kezdve a fizikoterápián át a műtétig. A legjobb módja a hátfájás és a sérülés kockázatának csökkentésének, ha rendszeres, alacsony terhelésű tevékenységekkel, bemelegítéssel és akár helyes táplálkozással erős és rugalmas marad a hátizomzat.

  1. Agyrázkódás

A leggyakoribb az olyan kontaktsportokban, mint a futball, az agyrázkódás akkor következik be, amikor a fejet érő hirtelen ütés hatására az agy a koponyán belül tántorog, és néha megsérülnek az agyat a helyén tartó szövetek. Az agyrázkódás lehet enyhe vagy súlyos, a tünetek a fejfájástól és a szédüléstől az álmosságig és az átmeneti eszméletvesztésig terjedhetnek. A fejet ért bármilyen ütés esetén mindig forduljon orvoshoz, mivel néha utólag súlyosabb tünetek is jelentkezhetnek. Soha ne folytassa a sportolást, ha az agyrázkódás tünetei fennállnak. Az agyrázkódás általában egy hét vagy néhány hét alatt természetes módon, pihenéssel gyógyul. Kockázatának csökkentésére a legjobb módszer a megfelelő fejvédő viselése, amikor kontaktsportokat, például jégkorongot vagy futballt űz, vagy amikor kerékpározik, gördeszkázik.

 

Sportsérülések eseten keresse bizalommal ortopéd szakorvosainkat!

Előjegyzést a +36 42 512 990-es telefonszámon tudnak kérni.

Nálunk a bizalom presztízskérdés!